Stichting ’t Huus in Axel – “Het rooster is nu veel overzichtelijker en ook digibeet-proof”

Door Lennart Pilon 5 juli 2018

Inspirerend? Deel dit bericht!

Alweer 9 jaar geleden richtte Jeroen Leenknecht met zijn vrouw Stichting ‘t Huus op. Een opvangmogelijkheid in Zeeuws Vlaanderen waar mensen met een verstandelijke beperking terecht kunnen voor kleinschalige en persoonlijke zorg. Met 45 medewerkers in dienst, bieden zij dagopvang maar ook de mogelijkheid tot wonen aan. Sinds een jaar wordt er gewerkt met Het Rooster, een systeem dat na een lange zoektocht perfect aan de criteria van Leenknecht bleek te voldoen. “Er bleken maar weinig systemen te zijn die in aanmerking kwamen en ook betaalbaar waren.”

Huiselijkheid voorop

Zoals ook de naam van de stichting al enigszins verklapt, is ‘t Huus een warme plek waar het huiselijke voorop staat. Samen met zijn vrouw zag Leenknecht dat er naast de grote zorgaanbieder in de regio, weinig ander aanbod was destijds. “Hier en daar ontstonden wel zorgboerderijen, maar er zijn ook cliënten die minder behoefte hebben aan die toevoeging van dieren. Diezelfde cliënten zijn daarentegen vaak wel gebaat bij kleinschalige zorg,” legt Leenknecht uit. “Al gauw ontstond het idee om eenzelfde soort formule aan te bieden maar ons dan meer te richten op het aspect van een normaal huishouden. Wij doen alles wat een ander ook in en om het huis zou doen. Van schoonmaken, koken en bakken tot in de tuin werken.” Met enthousiasme vertelt Jeroen over de vele mogelijkheden van ‘t Huus. Naast de huishoudelijke activiteiten worden er zelfs tripjes naar de sportschool of naar het zwembad gepland en dat alles onder begeleiding van ervaren personeel.

Zoektocht naar het juiste systeem

Net als veel organisaties werd er binnen de stichting ook gretig gebruik gemaakt van een Excelbestand dat regelmatig moest worden geüpdatet en opnieuw rond circuleerde na gedane aanpassingen. Dat moest toch anders kunnen, meende Jeroen. Met een lijstje criteria startte hij een zoektocht naar het perfecte roostersysteem. “Al snel kwam ik erachter dat er maar weinig systemen voldeden aan wat ik in gedachten had. Zo wilde ik niet een computergebonden systeem maar iets wat via het internet zou gaan. Daarnaast moest het veilig zijn en minimaal een tweetraps inlog bevatten. Tot slot het belangrijkste: ik wilde alles in een, zowel de gewerkte uren als het roosteren zelf moest samengevoegd zijn. Bij Het Rooster kon dat.”

 

Een wereld van verschil

Inmiddels maken Leenknecht en zijn team nu een jaar gebruik van Het Rooster. Een wereld van verschil vergeleken het vroegere roosteren. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van diverse programma’s die Jeroen voor iedere taak apart moest aanschaffen, is er nu ineens een verzamelpunt voor al deze taken. Iets wat hen bovenal veel tijd bespaart, lacht Leenknecht tevreden. “Ik heb nu voor het beheren van mijn patientenbestanden een elektronisch systeem dat vergelijkbaar is met Het Rooster. Samen zijn deze twee softwares de perfecte combinatie. Het was even een zoektocht voor ik de programma’s had gevonden maar als je er eenmaal aan gewend bent is het perfect!”

 

Digibeet-proof

Ook het doorvoeren van het nieuwe systeem liep op rolletjes. “Het team was vooral blij dat ze ineens niet meer naar drie verschillende plekken moesten om hun rooster of uren te checken,” legt Leenknecht uit. “Het is nu gewoon veel overzichtelijker en daarbij is het ook nog eens digibeet-proof. Ik heb een aantal dames die al tegen de zestig aanlopen en volgens hen is Het Rooster een verademing omdat je precies ziet wat je doet. Eigenlijk spreekt alles voor zich!”

Inspirerend? Deel dit bericht!

Hospice Nocturne in Culemborg – “Dat we dit niet veel eerder gedaan hebben!”

Door Eefje van den Akker 7 juni 2018

Verder lezen