Het Centraal Museum als echte Utrechtse hotspot

Door Jasper Kars 7 september

Ingrid Vente werkt het allerliefst bij een ‘gek’ bedrijf, waar ze de hele dag allerlei soorten mensen kan helpen én vermaken. Binnen haar functie als coördinator winkel en entree bij het Centraal Museum in Utrecht zijn deze twee zaken met elkaar vermengd. De gepassioneerde Ingrid gaat elke dag met veel plezier naar haar werk: “Met mensen omgaan vind ik het leukste wat er is.”

Voordat Ingrid Vente bij het Utrechtse Centraal Museum terecht kwam werkte ze lange tijd bij Holland Casino. Verschillende werelden, zou je denken, maar zo ziet Ingrid dat absoluut niet. “Veel mensen denken dat het een heel andere tak van sport is, maar dat valt dus wel mee.” Het is volgens de prettig energieke Ingrid namelijk allebei leisure, “maar dan op een andere manier ingevuld”. Ingrid, 41, zit comfortabel in haar stoel en haar enthousiasme is duidelijk voelbaar als ze spreekt.

Van dronken gokker naar museumbezoekers

Haar ervaringen in de casinobranche nam Ingrid mee naar het Centraal Museum. Waar ze tussen de muren van Holland Casino soms te maken had met dronken gokkers, heeft ze nu vooral te maken met rustigere museumbezoekers. “Het blijft mensenwerk en in welke sector dan ook, je zal altijd te maken hebben met mensen die ontevreden zijn,” zo legt ze uit. Daar zit hem dan juist de uitdaging in voor de bevlogen museum coördinator. Voor een echte communicator als Ingrid, “ik praat het liefst de hele dag met mensen”, lijkt dat echter geen enkel probleem. “Van vrijwilligers tot bezoekers; ik help graag iedereen.”

Door haar enthousiasme en passie voor de zaak lijkt het soms alsof ze al jaren voor het Utrechtse museum werkzaam is. Toch stuitte ze zo’n anderhalf jaar geleden pas op de vacature. Vanuit haar vrijwilligerswerk bij het hospice in Gorinchem merkte ze dat ze een passie had voor vrijwilligerswerk en leidinggeven en zag ze daarnaast een aantal zaken die zij zelf anders zou aanpakken. “Toen kwam ik via het altijd handige LinkedIn terecht bij een vacature van het Centraal Museum. Ze zochten iemand die met vrijwilligers om kan gaan en een communicator is, toen dacht ik: dat wil ik graag!” In het Centraal Museum was Ingrid tot dan toe nog nooit geweest, maar voor het aansturen van allerlei verschillende soorten mensen blijkt ze een groot talent te hebben.

De rest is geschiedenis, want inmiddels werkt de gepassioneerde Ingrid al meer dan een jaar bij de winkel van het snelgroeiende Centraal Museum, waar sinds de opening van het tegenovergelegen Nijntje Museum (onderdeel van het Centraal Museum) de bezoekers in grote getale op bezoek komen. Het Centraal Museum wordt steeds meer een echte Utrechtse hotspot, voor zowel toeristen als locals.

Goed gevoel

“Vrijwilligers komen hier ‘vrijwilligen’, omdat ze het museum een warm hart toe dragen.” Soms komt het voor dat Ingrid een serieus gesprek moet aangaan met een van de vrijwilligers, want afspraken moeten wel nagekomen worden. “Maar uiteindelijk wil je zowel vrijwilligers als betaalde krachten het gevoel hebben dat naar ze geluisterd wordt. Het is hierin de toon die de muziek maakt,” aldus de gedreven coördinator. “Uiteindelijk wil je het werk van de vrijwilligers zo soepel mogelijk laten verlopen. Juist daar zit voor mij de uitdaging.” Veel rust heeft Ingrid dus niet, want het werk wat de vrijwilligers doen bij de entree en de winkel van het Centraal Museum is erg gevarieerd, net als de leeftijden van diezelfde vrijwilligers.

Alsof er nooit wat anders was

Via een collega van Het Stedelijk Museum in Amsterdam hoorde ze voor het eerst over Het Rooster. “Ze waren er zo enthousiast over dat ik meteen gemaild heb. Ik wist precies wat ik wilde en Het Rooster kon dat leveren, het is toen eigenlijk binnen een paar dagen geregeld.”

Hiervoor werkte Ingrid als coördinator met Excel-bestandjes en e-mails, een arbeidsintensieve bezigheid en verre van ideaal. “Dat leverde mij een bak met stress op en kostte gewoon ontzettend veel tijd. Om de roosterveranderingen die er gedurende de maand bijkwamen nog maar niet te noemen.” Het Rooster bood Ingrid en haar vrijwillige collega’s dan ook een mooie efficiënte uitkomst. Een alternatief dat ze beschouwt als een programma dat zelfs “haar oma nog begrijpt”. Hoewel het in het begin voor sommige oudere krachten nog wel wennen was.

 “Maar na een gebruikspresentatie van Het Rooster zelf en een ‘wenperiode’ is het binnen vier maanden alsof er nooit wat anders is geweest.” Het Rooster hielp Ingrid om het werk voor de vrijwilligers aangenamer te maken, en bespaart haarzelf een boel werk.

Grote mensen museum

Op het gebied van het naar de zin maken van museum-medewerkers en bezoekers en roosters plannen, is Ingrid Vente zeker haar tijd vooruit. Zo heeft ze ook een visie op de toekomst van de branche en ‘haar’ Centraal Museum. Door de veelbesproken cultuurbezuinigingen zijn het zeker geen makkelijke tijden voor veel musea. “De subsidies die wij krijgen heb je nodig, maar je kunt een winkel rendabel maken en dat is waar ik goed in ben.”

Volgens Ingrid moeten veel musea, inclusief het Centraal Museum, leren op eigen benen te staan. Een slag naar de consument maken en meer denken vanuit het perspectief van de bezoekers is daarbij van belang. “De stad Utrecht heeft zoveel meer bezoekers de afgelopen jaren, we hebben als Centraal Museum echt de mogelijkheid om uit te groeien tot een ‘grote mensen’ museum.”

Tot die tijd blijft de altijd vrolijke Ingrid Vente nog wel even tussen de (vrijwillige) medewerkers en bezoekers van de Utrechtse trekpleister.

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen