De sleutels tot succesvolle consignatiediensten; de onmisbare diensten

Door Madelon Lucas 21 juni

Het woord consignatie klinkt chic en wellicht vraag je jezelf af, wat is dit nu weer? Niks chics, gewoon een woord uit de Franse taal. Dit zijn piketdiensten oftewel bereikbaarheidsdiensten. Deze zijn onmisbaar bij bedrijven en organisaties die diensten verlenen waar ook buiten kantoortijden een beroep op gedaan kan worden. Ze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat er altijd iemand beschikbaar is om snel te reageren bij noodsituaties, storingen of andere onverwachte gebeurtenissen. Is het zondagavond en jouw wc overstroomt, dan wil je toch graag dat er snel een loodgieter komt. En dat je niet tot maandag hoeft te wachten.

“24/7 bereikbaar”

In een wereld die nooit slaapt, waar bedrijven en organisaties altijd paraat moeten staan om te reageren op onverwachte situaties, spelen bereikbaarheidsdiensten een belangrijke rol. Zo’n dienst vereist van iedereen enorm veel flexibiliteit, toewijding en creativiteit.

In dit blog leggen wij uit wat consignatiediensten zijn, waarom ze noodzakelijk zijn en hoe Het Rooster hierbij kan helpen.

 

Consignatiedienst, wat is dit eigenlijk?

Een consignatiedienst is een dienst waarbij een medewerker of een heel team buiten de reguliere werktijden bereikbaar en beschikbaar is. Je moet direct kunnen reageren op noodsituaties, storingen of andere dringende zaken. Er moet altijd iemand bereikbaar zijn, ongeacht het tijdstip van de dag. Dus ook als jij midden in de nacht wordt gebeld.

Creativiteit is één van de belangrijkste aspecten bij bereikbaarheidsdiensten. Als er 24/7 bereikbaarheid wordt verwacht, ben jij als medewerker genoodzaakt met allerlei inventieve oplossingen te komen en ook echt snel te schakelen. Lig jij heerlijk op je ‘vrije’ zondagmiddag in de tuin en je wordt gebeld en je hebt dienst, dan ben je genoodzaakt meteen op te springen vanuit jouw relaxte stoel en in de actiestand te gaan.

Het vergt wel een gezonde balans tussen werk en privéleven, aangezien medewerkers vaak buiten hun reguliere werktijden worden opgeroepen.

Consignatiediensten kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd. Hoofdzakelijk werken medewerkers gewoon volgens een rooster en worden ze betaald voor de tijd die ze beschikbaar zijn om te werken.

 

Waarom zijn bereikbaarheidsdiensten belangrijk?

Bereikbaarheidsdiensten komen veel voor in branches waar je vaak moet reageren op spoedgevallen, bijvoorbeeld als het gaat om een datalek, een calamiteit in een veiligheidsregio of er moet direct actie worden genomen door de “newsroom” van de gemeente.
Storing in je datacenter? Ook dan is het handig als er iemand paraat staat om de storing op te lossen. Een storing gebeurt namelijk altijd op het moment dat jij ligt te slapen. En dan moet het voor iedereen duidelijk zijn wie op dat moment “dienst” heeft. Helemaal mooi wanneer de telefoon direct en automatisch doorgeschakeld wordt naar de dienstdoende medewerker.

Consignatiediensten zijn belangrijk en cruciaal, omdat er op deze manier snel kan worden gereageerd bij noodgevallen en storingen buiten kantoortijden.

Problemen en calamiteiten kunnen hierdoor zo snel mogelijk worden opgelost.

 

Hoe kan Het Rooster helpen?

Zou het niet mooi zijn, als het personeelsrooster vanzelf wordt gemaakt? Dat mensen zichzelf aanmelden voor een dienst. Kunnen ze een dag niet, dan regelen ze zelf vervanging.

Wij geloven dat mensen dat heel goed zelf kunnen. Geef je iemand voldoende vrijheid, dan neemt diegene zijn of haar verantwoordelijkheid.

Bereikbaar zijn wanneer het echt nodig is. In de zorg, bij crisisteams, binnen veiligheidsregio’s en bijvoorbeeld bij Veilig Thuis organisaties. Een duidelijk rooster voor wie wanneer dienst heeft en beschikbaar is, voor zowel de organisatie zelf als de gekoppelde systemen zoals telefooncentrales.

Meer weten, neem dan meteen contact met ons op of lees meer op onze pagina over bereikbaarheidsdiensten.

Maak het plannen van jouw personeel een fluitje van een cent met deze handige tips!

Door Madelon Lucas 13 februari

Verder lezen