Huis Singraven: βHet gemak van Het Rooster is echt ideaal voor ons!β
Door Minke Thieme | 10 oktober
Landgoed Singraven is schitterend gelegen langs de Dinkel dicht bij het dorp Denekamp. Op het landgoed vind je bijzondere monumentale gebouwen; Het statige Huis Singraven, met het achterliggende Koetshuis en de eeuwenoude watermolen. Singraven biedt een veelzijdig landschap met bossen, lanen, akkers, weilanden en moerassen. Het is een prachtige huwelijkslocatie, maar er zijn ook speurtochten, lezingen en concerten. Er is voor iedereen wat te beleven op het landgoed.
Huis Singraven
βIn het Huis Singraven hangt een prachtige 17e– en 18e-eeuwse kunstcollectie, die is nagelaten door de laatste bewonerβ, legt Daan van Mierlo uit. Daan is de beheerder van het huis. βHet is een kwetsbaar huis, maar we willen het wel openstellen voor het publiek. Daarom worden de bezoekers altijd onder begeleiding van een gids rondgeleid.β Deze rondleidingen worden gedaan door vrijwilligers. βIn totaal zijn er vijftig vrijwilligers werkzaam op het landgoed. Naast de gidsen en gastvrouwen hebben we ook vrijwilligers voor de tuin, die de bosbaas ondersteunen met de 500 hectare bosβ, vertelt Marian Damen. Zij is als vrijwilligster werkzaam als gids en verantwoordelijk voor het rooster van de gidsen en de gastvrouwen.
Puzzelen
βOm alle gidsen en gastvrouwen in te roosteren gebruikten we een Excel-sheet. Wekelijks stuurden we een overzicht met de rondleidingen van de volgende week. Daarop reageerde de vrijwilligers wanneer ze konden en dan maakten we het rooster. Het gebeurde regelmatig dat er een extra rondleiding of groep bij kwam. Dan begon het proces weer opnieuwβ, legt Daan uit. βHet was een enorm gepuzzel om alles rond te krijgen, en er daarbij voor te zorgen dat de diensten gelijkmatig verdeeld waren over de gidsenβ, valt Marian bij.
βTijdens een meeting van de sKBL gaf Lennart een lezing over Het Rooster. Dit kwam precies op het goede moment en ik zag meteen dat dit al onze problemen op ging lossenβ, vertelt Daan. βIk ben in de pauze naar hem toegelopen en van daaruit ging het erg snel. Ik ben samen met Marian gaan testen in de demo omgeving en met het stichtingsbestuur in gesprek gegaan. Al snel viel het besluit dat we dit gingen doen en op 5 mei gingen we live. We hebben een goede presentatie gegeven voor alle vrijwilligers, maar eigenlijk was dat niet nodig. Iedereen kon er gelijk mee aan de slag.β
Altijd up-to-date
βHet is nu heel veel minder gepuzzel, veel efficiΓ«nter en iedereen is op de hoogte. Ik vind het ook een groot voordeel dat we nu iedere dag bij zijnβ, legt Marian uit. βIn de oude situatie liep je altijd achter de feiten aan. Nu kijk ik βs avonds even of er nog diensten bijgekomen zijn en die zet ik dan gelijk uit. Het gemak waarmee dat gaat is echt ideaal!β βHet kleurgebruik in het rooster en het overzicht wat ik nu heb, zijn voor mij een hele verbetering. Ook wilde ik graag duidelijke rapportages over het aantal bezoekers en vrijwilligers voor het bestuur van de stichting. Hier waren wat kleine aanpassingen voor nodig, maar ik heb nu precies de overzichten die wij nodig hebbenβ, zegt Daan. βZonder Het Rooster kunnen we echt niet meer en zo denken de vrijwilligers er ook overβ, besluiten Daan en Marian hun enthousiaste verhaal.