Is het nieuwe normaal dan wel zo nieuw?

Door Pascal Dijkman 1 april

The results are in!

88% van de mensen wil weer op kantoor werken. 73% in een combinatie met thuiswerken en 15% zelfs zo vaak mogelijk.
Is het nieuwe normaal dan wel zo nieuw? Gaat die 88% niet zodra het kan als de wiedeweerga weer op kantoor werken?

Weg thuiswerken als norm.

Ja er zal best vaker dan voor deze crisis thuisgewerkt worden en ja er zal minder kantoorruimte nodig zijn maar het opheffen van een kantoor zal lastig worden want waar gaan al die mensen dan werken?

Wel is het handig om wat te regelen voor de meer versnipperde opkomst op kantoor.

Want de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je op kantoor wil gaan werken. Wanneer het voor jou het beste werkt. Waar jij het meeste uit je dag haalt. Waar jij het meest kan betekenen voor de organisatie. Zelf die keuze maken. Dat is een blijvertje denken wij.

Want;

Als je iemand vrijheid geeft, dan neemt diegene verantwoordelijkheid.

De kosten van vertrouwen zijn veel lager dan de kosten van wantrouwen.

Reisvergoeding of Thuiswerkvergoeding?

Bijkomend vraagstuk is de reisvergoeding. Ik zie nu bedrijven die overgaan of zijn gegaan op een thuiswerkvergoeding in plaats van reiskosten.

Hoe werkt dat met een combinatie, het zogenaamde hybride werken?

Dan is het wel handig om inzichtelijk te hebben welke dagen er op een kantoorlocatie gewerkt is en wanneer thuis. Een oplossing zoals Kantoorrooster kan daarbij helpen.

Nooit méér mensen op kantoor dan er plekken zijn.

Strategisch inzicht wie wanneer op kantoor is en is geweest. Om op basis van die kennis ook de keuze te kunnen maken welke dag je op kantoor komt werken.

Met wie ben ik dan op kantoor?
Met wie wil ik op kantoor werken?

Data is key

Ook heb je dan de data beschikbaar om strategisch te kijken naar de inrichting van het kantoor.

Wat is er nodig en wanneer.
Hoeveel werkplekken op welke dag en voor welke afdeling.
Hoeveel vergader-/ ontmoetingsruimtes zijn er nodig.
Hoeveel koffie moet er ingekocht worden.
Hoe vaak moet er schoongemaakt worden.
En zo voorts.

Weten wie wanneer op kantoor werkt geeft meer informatie dan alleen aanwezigheid.

Ben jij al voorbereidingen aan het treffen?

Hulp nodig? We helpen graag!

 

 

Vakantieplanning versus personeelsplanning

Door Madelon Lucas 23 april

Verder lezen