Philips Museum: “De goede service en technische ondersteuning zijn voor ons een grote pre.”

Door Minke Thieme 3 februari

Midden in Eindhoven, op de plek waar Gerard Philips in 1891 zijn eerste gloeilampen produceerde, staat het Philips Museum. Hier word je meegenomen in het verhaal van het bedrijf. Je ziet hoe Philips met innovatieve technologie een belangrijke rol speelt in de veranderingen van de maatschappij. Eerst met elektrisch licht, later bij radio, televisie en de komst van het digitale tijdperk. Verandering loopt als een rode draad door de geschiedenis van Philips. Tussen 1891 en 2021 heeft Philips zich meerdere keren opnieuw uitgevonden; van gloeilampenfabrikant naar producent van huishoudelijke apparaten en gezondheidstechnologiebedrijf,

Van 75 naar 110 vrijwilligers

“Het museum is in 2013 geopend en we zijn in die tijd flink gegroeid. In het laatste volle jaar waarin we open waren trokken we 96.000 bezoekers, dat is veel voor een klein museum”, vertelt Martine Verheul. Zij is de operationeel manager van het museum. “We begonnen met een ploeg van vijfenzeventig vrijwilligers, maar inmiddels zijn we met meer dan honderd vrijwilligers. Hierdoor voldeed het oude roostersysteem niet meer voor ons. Dit was gemaakt door een vrijwilliger van een ander museum en was een prima basisrooster om mee te beginnen, maar we wilde graag meer kunnen doen met ons rooster.” Hiervoor stelde Martine een programma van eisen op en ging op zoek naar passende roosterprogramma’s.

Snelle en prettige service

“We vonden twee roosterprogramma’s die voldeden aan onze wensen en die hebben we naast elkaar gelegd. Het Rooster kwam het meest in de buurt van al onze wensen, zoals een herhalingsopties om vaste dagen te plannen en het inschrijven voor bijeenkomsten. Ook is het voor ons erg handig dat je de dag-verantwoordelijke in hetzelfde rooster kan inplannen. Zo weten de vrijwilligers altijd wie hun aanspreekpunt is. De implementatie verliep vrij vlotjes. Natuurlijk ben ik er op de achtergrond wel even druk mee geweest, maar de helpdesk werkt zo snel en prettig dat het snel geregeld was. Dat is trouwens ook een hele grote pre van Het Rooster, de goede service en technische ondersteuning. Je krijgt eigenlijk altijd meteen of in ieder geval dezelfde dag een reactie, maar vaak ook gelijk de oplossing,” legt Martine enthousiast uit.

Intuïtief en zonder problemen

“De uitleg naar de vrijwilligers ging zonder problemen. Het is een erg intuïtief programma waar vrijwel iedereen direct mee kan werken. Het heeft onze vrijwilligerscoördinator veel tijd opgeleverd en de vrijwilligers veel vrijheid door het versimpelde zelfroosteren en het zelf ruilen van diensten. Ook zijn we niet meer afhankelijk van één persoon die het programma moet aanpassen. Het zit er allemaal al in. Soms bedenken we iets wat heel fijn zou zijn… en dat blijkt dan al te kunnen”

“Op het prikbord verschenen al snel de enthousiaste reacties van onze vrijwilligers, zoals:

Inplannen ging snel en eenvoudig, een hele vooruitgang!

En

Geen problemen, werkt heel goed en wat een handige verjaardagskalender.

Tijdens het jaarlijkse vrijwilligerstevredenheidonderzoek kwam ook naar voren dat ook de vrijwilligers erg blij zijn met Het Rooster,” besluit Martine haar verhaal.

 

 

Klantinterview Landschap Erfgoed Utrecht

Door Madelon Lucas 20 november

Verder lezen