Bibliotheek Wijchen “Ruimte voor inspiratie, creatie en participatie”

Door Minke Thieme 4 januari 2019

Inspirerend? Deel dit bericht!

Als je in de Bibliotheek Wijchen rondloopt zie je de woorden: Ontmoeten, Uitnodigen, Talenten, Inspiratie, Reuring, Kennismaken, Meedoen en Verbinden. Dit zijn de kernwaarden die de leidraad vormen voor de inzet en uitstraling van de bibliotheek in de komende jaren. De bibliotheek van honderd talenten is meer dan een plek om boeken te lenen. Het is ook de plek waar je uitgedaagd wordt je talenten te ontwikkelen met verrassende activiteiten, beleving en nieuwe concepten.

“De bibliotheek bestaat volgend jaar 75 jaar”, verteld Caroline Rossen, teamleider publieksteam. Zij zorgt samen met 10 vaste medewerkers en 25 vrijwilligers voor de receptie en ledenadministratie. Ook wordt er hulp geboden bij selfservice en het beantwoorden van vragen die bezoekers hebben. “De vrijwilligers zijn voor ons erg belangrijk en helpen op alle afdelingen. De vaste medewerkers worden voornamelijk ingezet voor de wat diepgaandere zoekvragen en voor de vrijwilligers om op terug te vallen”.

Meer vrijwilligers 

In 2015 is de bibliotheek verhuist naar een grotere locatie en daarvoor was er groei nodig in het aantal vrijwilligers. “Voorheen hing het rooster op het prikbord. Op de nieuwe locatie werd dit te groot om het op deze manier te blijven doen. Niet iedereen was regelmatig op locatie, dus we zochten naar een online rooster zodat mensen ook thuis konden kijken,” legt Caroline uit. “Mijn moeder werkte in het hospice Wijchen met Het Rooster en zij was daar erg enthousiast over. Zo kwamen we bij Het Rooster.”

Iedereen kan ermee werken

In goed overleg heeft Lennart het rooster ontworpen naar de wensen van de bibliotheek. “We moesten in het begin nog wel een beetje zoeken. We hebben 2 verschillende locaties en verschillende diensttijden, waardoor het rooster best groot werd.” Hiervoor werd al snel de juiste structuur gevonden door vaste diensten in te richten. De overgang naar Het Rooster verliep voor iedereen soepel. “Het is overzichtelijk door het gebruik van duidelijke kleuren en ook de mensen die minder digitaal vaardig zijn kunnen er prima mee overweg.”

“Voor mij als beheerder is het een extra pluspunt dat ik gemakkelijk lijsten met medewerkers kan selecteren en snel informatie kan opzoeken. Ook is het prettig dat wij als organisatie zelf kunnen kiezen voor bepaalde modules. Zo hebben we precies wat we nodig hebben en kunnen we de kosten beheersen.”

Inspirerend? Deel dit bericht!

Sportkantine Dorper Esch: “80 vrijwilligers van twee organisaties samenvoegen; dat is een grote uitdaging!”

Door Minke Thieme 18 juli 2019

Verder lezen