Het zijn de kleine dingen die het doen

Door Pascal Dijkman 21 juli

Het zijn de kleine dingen die het doen.

Zelfroosteren. Dat wil je online doen. De keus voor een online rooster is hele zoektocht. Er zijn best veel aanbieders, en elk systeem kan weer net wat anders. Lennart schreef er al eens een blog over.

Sommige systemen, zoals Het Rooster, zijn uitgebreid met een prikbord, smoelenboek, mailfuncties en online logboeken. Daarmee maak je van je rooster een echte community.

Gebruik je het systeem alleen als rooster, zet je het in als vrijwilligersadministratie, of zelfs als community? Eén systeem werkt vaak prettiger en veiliger dan twee of drie systemen.

Rekening houden met de toekomst

Ook een belangrijke overweging is duurzaamheid: kan de oplossing meebewegen met jouw verwachte groei en ontwikkeling. Biedt de oplossing die flexibiliteit? Denkt de aanbieder mee en is de aanbieder zelf ook innovatief? Gaan ze mee met de ontwikkelingen zowel op het gebied van techniek, veiligheid en functionaliteit? Het liefst zie je dat een aanbieder nieuwe functionaliteiten biedt voordat je weet dat je het nodig hebt. Misschien zelfs zo dat ze jou op ideeën brengen met de ervaringen van andere klanten. Dat zijn de oplossingen die toekomst- en klantgericht zijn.

Het zijn de kleine dingen die het doen

Nog geen keuze kunnen maken? Dan is het verstandig om te kijken naar de kleine dingen. De details die ertoe doen. Heeft die aanbieder ook oog voor die details? Daar kan je echt aan zien of ze weten wat een klant nodig heeft. Wat er speelt in de praktijk, bij jou op de vloer. Dat er echt mee wordt gedacht.

Denk aan een plek om een contact voor noodgevallen te noteren. Fijn om dat ook centraal en altijd beschikbaar te hebben.

En wat denk je van een “dark mode”. Wel zo prettig aan je ogen, als je ’s avonds of ’s nachts nog even iets in het rooster wil doen.

Ook handig zijn labels of “tags” die je aan een persoon kan geven. Is iemand goed met kinderen? Spreken ze goed Engels? Zijn ze BHV’er? Dan wil je dat goed zichtbaar maken.

Kortom, het kleine stapje extra, dat je onder de streep een grote stap verder helpt. Dat maakt een oplossing jouw oplossing. Dat soort kleine dingen maken van een roostertool een professionele oplossing voor de toekomst!

Het Rooster helpt je graag.

 

Kasteel Rosendael en Huis Zypendaal: “Nieuwe vrijwilligers hebben geen training nodig..”

Door Pascal Dijkman 14 juli

Verder lezen