Algemene Bond Uitzendondernemingen: “Werken met Kantoorrooster is transparant en simpel.”

Door Minke Thieme 18 november

De ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) behartigd, als brancheorganisatie, de belangen voor 65% van de uitzend- en payrollbranche in Nederland. Naast dat de ABU een kennisleider is op hun vakgebied,  sluiten ze een cao voor uitzendkrachten af voor de uitzendbranche, hebben ze veel contact met de betrokken ministeries en houden ze de veranderende wetgeving nauwlettend in de gaten.

Geen lijstje bijhouden in Excel

“Op het hoofdkantoor in Lijnden werken tweeëndertig medewerkers aan de toekomst van de uitzend- en payrollbranche”, legt Jolanda Maes-Catto uit. Zij is manager stafdiensten en verantwoordelijk voor de financiën, facilitaire zaken en HR. In het kader van Corona hadden wij behoefte om met een systeem te gaan werken waarmee we de werkplekken konden regelen. Zonder gebruik te maken van een Excel lijstje wat iemand bij moest gaan houden. Ik ben dus op zoek gegaan op Google en kwam per toeval terecht bij Kantoorrooster”, vertelt Jolanda.

Binnen 2 dagen operationeel

“We hebben voldoende werkplekken op kantoor, maar afhankelijk van de maatregelen willen we het aantal mensen wat naar kantoor komt kunnen op- of afschalen. Kantoorrooster bleek een flexibel en makkelijk programma, dus heb ik ze gebeld. Het contact verliep erg soepel en binnen twee dagen waren we operationeel. We gaven aan hoeveel werkplekken er beschikbaar waren in de ochtend en de middag, stuurde een mailtje naar de werknemers met een korte uitleg en het was klaar voor gebruik. Ook als ik iets wil aanpassen, dan is het een e-mailtje naar de helpdesk en is het binnen no-time aangepast”.

Bewustwording

“Kantoorrooster is makkelijk in gebruik, transparant en laagdrempelig. Natuurlijk moesten we wel de noodzaak goed aangeven bij onze medewerkers. Een keer per week is er bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch, maar daar moet je je wel voor aanmelden anders houden we daar geen rekening mee met de bestelling. Zo creëer je bewustwording”, legt Jolanda uit. “Nu wordt er soms al weken vooruit gepland, zodat mensen zeker zijn van een plekje. Ook wordt het veel gebruikt om te kijken wie er op kantoor is. Zo is het niet altijd nodig om een afspraak te maken, maar kom je elkaar tijdens de dag tegen.”

Ook na Corona

“Na Corona willen we Kantoorrooster ook nog blijven gebruiken om te monitoren wat het nieuwe normaal wordt voor onze mensen. Wie komt wanneer naar kantoor, wat is de gemiddelde bezetting en hoe zien deze patronen eruit. We gaan ons kantoor verbouwen en op basis van de informatie die we met Kantoorrooster verzamelen kunnen we goede beslissingen maken over de capaciteit die we nodig hebben. Dit was geen bestaande functionaliteit, maar nadat wij deze wens hadden uitgesproken werd hier meteen op ingesprongen en hebben we de mogelijkheden bekeken. Het is plezierig en lekker to the point communiceren met de heren van Kantoorrooster”, besluit Jolanda haar enthousiaste verhaal.

Klantinterview Landschap Erfgoed Utrecht

Door Madelon Lucas 20 november

Verder lezen