Alrijne Zorggroep: “We hebben nu alle zesentwintig roostergroepen in één programma!”

Door Minke Thieme 15 augustus

De Alrijne zorggroep heeft gastvrijheid hoog in het vaandel staan en hierbij spelen de vrijwilligers een belangrijke rol. De patiënt staat centraal en het is voor het ziekenhuis belangrijk om een goede sfeer en zorgbelevenis te creëren. Verdeeld over drie vestigingen in Leiderdorp, Leiden en Alphen aan den Rijn proberen  de ongeveer driehonderdveertig vrijwilligers ervoor te zorgen dat patiënten en bezoekers extra aandacht en zorg ervaren.

340 vrijwilligers

‘De vrijwilligers zijn echt onderdeel van de afdeling en er is een goede samenwerking met de professionals’, vertelt Els Gruijs. Zij is coördinator vrijwilligerswerk  en  samen met haar collega Pauline Hidding verantwoordelijk voor de gehele organisatie en uitvoering rondom vrijwilligerswerk, waaronder ook het rooster. De vrijwilligers vervullen veel verschillende rollen binnen het ziekenhuis, maar de extra aandacht voor de patiënt staat altijd voorop. “Ze helpen op alle afdelingen binnen het ziekenhuis. Maken een praatje, schenken een kopje koffie of thee. Gaan wandelen met de patiënt en stellen patiënt en hun begeleiders gerust op de spoedeisende hulp als iemand in paniek is of heel erg zenuwachtig. De vrijwilligers zijn echt onmisbaar voor zowel de patiënten als de professionals”, legt Els uit.

26 roostergroepen

“Er zijn zesentwintig verschillende roostergroepen voor de diverse afdelingen. Op iedere afdeling lag een los papieren rooster, waarop de vrijwilligers konden noteren als ze niet aanwezig konden zijn voor hun dienst. Wij liepen regelmatig alle lijstjes op de afdelingen af om te kijken of alle diensten gevuld waren. Als er gaten vielen, stuurden we mailtjes en moesten we weer terug naar de lijstjes op de afdeling. Dit was een enorm tijdrovende klus en, ondanks dat we hele trouwe vrijwilligers hebben, kwam het soms voor dat er geen vrijwilliger aanwezig was. We waren op zoek naar een oplossing om de aanwezigheid te waarborgen, zonder dat het ons meer tijd zou kosten”.

“We waren al jaren op zoek naar een onlineroosterprogramma, maar die waren nooit betaalbaar voor ons. Via LinkedIn kwamen we toevallig in aanraking met Het Rooster en we waren direct enthousiast. Toen we verder gingen kijken en de prijs per maand zagen, waren we helemaal blij. Dit was voor ons betaalbaar en kon precies wat we wilden”, vertelt Els enthousiast. “We hebben contact opgenomen en konden bijna meteen aan de slag met een demo. Vanaf het begin liep de communicatie ontzettend soepel en er werd met veel geduld gereageerd op de ingewikkelde AVG-eisen die net op dat moment ingevoerd werden in het ziekenhuis. Gelukkig kon Het Rooster daaraan voldoen en gingen we in oktober van start”.

Alle belangrijke dingen bij elkaar

“We hebben nu alle zesentwintig roostergroepen in één overzichtelijk programma. De meeste vrijwilligers hebben vaste dagdelen waarop ze aanwezig zijn, dus die voeren wij voor ze in. Het ruilen van diensten doen de vrijwilligers helemaal zelf en alleen als daarop geen reactie komt, doen wij nog een oproep. Onze maandelijkse nieuwsbrief bestond in het verleden voornamelijk uit oud nieuws van Intranet, maar nu kunnen we de berichten direct delen. Ook plaatsen we alle werkinformatie, protocollen en notulen van vergaderingen direct onder de tegel werkinformatie, waardoor iedereen overal van op de hoogte is. Het overzicht wat we nu hebben is zo fijn, dat teruggaan naar de tijd voor Het Rooster een veel te grote stap zou zijn. We kunnen niet meer zonder”, beëindigt Els haar verhaal.

Klantinterview Bibliotheek Kennemerwaard

Door Madelon Lucas 21 maart

Verder lezen