BGB Dentistry: “We hebben het hele natraject van onze taalcursus geautomatiseerd”

Door Minke Thieme 6 maart 2019

Inspirerend? Deel dit bericht!

BGB Dentistry (voorheen DPA Dentistry) is opgericht door Sebastian Schreijer. Een van zijn grootste passies is Spanje. In Nederland zag hij – vooral in de krimpgemeentes – een tekort aan tandartsen.  Terwijl er voor tandartsen in Spanje juist minder perspectief was. Hij zag een mogelijkheid om twee problemen tegelijk op te lossen. Door een compleet programma aan te bieden, waaronder ook een uitgebreide Nederlandse taalcursus, konden de Spaande tandartsen al snel hier aan de slag.

Taallessen voor buitenlandse tandartsen

“Inmiddels bieden we tandartsen van acht nationaliteiten de kans om hier een nieuw bestaan op te bouwen”, verteld Daniella Visser. Zij is samen met haar collega verantwoordelijk voor de taalcursussen voor de studenten. Sinds 1 januari 2017 is er een verplichte taaltoets voor medici die in Nederland willen werken. “De eisen die aan de studenten werden gesteld, waren opeens een stuk zwaarder. Gelukkig konden wij met een paar aanpassingen goed voldoen aan deze eis vanuit de regering”, legt Daniella uit. “Ik ben altijd heel erg trots als ik zie dat de studenten aan het begin van de opleiding nog geen Hallo kunnen zeggen. En na vier maanden in staat zijn om een volledige wortelkanaalbehandeling in goed Nederlands uit te leggen”.

Tientallen e-mails gingen heen en weer

Naast het standaard lesprogramma krijgt iedere student ook individuele lessen aangeboden. “Dit was een omslachtig proces waarbij er heel veel e-mailverkeer heen en weer ging tussen ons, twintig cursisten en negen trainers. En als iemand dan toch niet kon, begon het hele traject opnieuw. We waren hier veel te veel tijd aan kwijt en het was lastig om overzicht te bewaren”. Het was de hoogste tijd om op zoek te gaan naar een tool deze processen kon automatiseren, zodat team Taal zich weer kon focussen op het ontwikkelen en uitbreiden van de taalcursussen.

Je kan Het Rooster helemaal eigen maken

“Uiteindelijk kwamen we uit bij Het Rooster en na een telefoongesprek met Lennart werd het mij duidelijk dat dit precies de oplossing bood die we zochten”, verteld Daniella. Na een korte test in de demo-omgeving, werd het echte rooster snel en soepel geïmplementeerd. “We ondervonden totaal geen problemen en het was voor ons alleen maar een kwestie van het invoeren van de verschillende diensten. De trainers en cursisten hadden genoeg aan een e-mail met daarin de uitleg over Het Rooster.

Het is zeer gebruiksvriendelijk”, vindt Daniella. “Wij geven de diensten vrij die ingevuld moeten worden. De trainers kunnen zichzelf inroosteren op die dienst. Het lesmateriaal voegen we toe onder werkinformatie, dus de trainer heeft gelijk alle benodigde informatie beschikbaar”. De trainers houden ook hun uren bij in de urenregistratie module. “Het controleren van de facturen gaat nu veel sneller, doordat er direct overzicht is en er niet in tientallen e-mails gezocht wordt. “Het Rooster is voor ons onmisbaar geworden. Of we zouden er 3 personeelsleden bij moeten nemen”, beëindigd Daniella haar enthousiaste verhaal.

Inspirerend? Deel dit bericht!

Sportkantine Dorper Esch: “80 vrijwilligers van twee organisaties samenvoegen; dat is een grote uitdaging!”

Door Minke Thieme 18 juli 2019

Verder lezen