De krenten uit de pap – hoe ga je om met superpopulaire diensten?
Door Lennart Pilon | 6 september
βDe leuke diensten zijn steeds als eerste weg! Ik kom er gewoon niet tussen.β
Heel tof natuurlijk, zo veel enthousiaste mensen. Als je grootste planningsprobleem is dat je te veel mensen hebt, dan doe je het goed.
En tegelijkertijd: een βwie het eerst komt, het eerst maaltβ zelfrooster-systeem kan op zoβn moment oneerlijk voelen. Haantje-de-voorste is er als eerste bij. De krenten worden meteen uit de pap gevist. Inroosteren wordt ellebogenwerk. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Zelfroosteren
We zien geregeld dat sommige diensten super-populair zijn: daar staan je mensen voor in de rij. Hoe kan je in zoβn situatie toch zelfroosteren optimaal gebruiken?
Om ook de super-populaire diensten eerlijk te verdelen introduceert Het Rooster de interesse-modus. Daarmee geven je mensen aan dat ze interesse in een dienst hebben. Jij bepaalt daarna wie er deze keer aan de beurt is.
Zo werkt het
Eerst zet je een dienst in interesse-modus. Je kan dat als standaard instellen, of eenmalig – als de koningin op bezoek komt. Bij de dienst zie je nu de tekst ‘Geef interesse aan‘, in plaats van ‘neem deze dienst‘. De kleuren zijn bijna net zoals bij een gewone dienst.
- blauw gestreept – je hebt interesse getoond in de dienst. De teller geeft aan hoeveel collega’s ook interesse hebben.
- rood – nog niemand heeft interesse getoond
- groen gestreept – een of meer collega’s hebben hun interesse aangegeven.
Als je genoeg aanmeldingen hebt, bepaal jij wie er deze keer aan de beurt is.
Interesse? Geef het aan!