Het AmandiHuis: “Er is geen ander roostersysteem dat zo veel mogelijkheden biedt!”

Door Minke Thieme 9 september

Het AmandiHuis is in augustus 2020 geopend en biedt liefdevolle zorg aan mensen in hun laatste levensfase waarbij kwaliteit van leven voorop staat. Ook mensen die tijdelijke zorg nodig hebben zijn hier welkom.

Duurzaam en met een huiselijke sfeer

“Er was behoefte aan hospicebedden en tijdelijke zorgbedden in de gemeente”, vertelt Lonneke de Vries. Lonneke is een van de twee coördinatoren van het AmandiHuis. “Het traject van onderzoek tot opening heeft tien jaar geduurd, maar nu zitten we in een prachtig nieuw pand dat is gebouwd op de heipalen van een oude basisschool”, legt Lonneke uit.  “De zorg die wij bieden wordt gedaan door opgeleide vrijwilligers en is een aanvulling op de professionele zorg en de mantelzorg. We hebben een team van vijftig zorgvrijwilligers, maar er zijn ook bereikbaarheidscoördinatoren, vrijwilligers die komen koken, de tuin onderhouden en natuurlijk het bestuur.”

Automatisch reminder naar de vrijwilligers

“We zijn in het voorjaar van 2020 gestart met het vormgeven van de organisatie. In die fase ben ik erbij gekomen. We hebben een programma van eisen gemaakt voor een roosterprogramma. Ik had in een vorige functie weleens meegemaakt dat een vrijwilliger zijn dienst was vergeten, dus een van de punten was dat er een automatische koppeling met de agenda was en dat er een reminder gestuurd werd naar de vrijwilligers. We hebben een aantal programma’s tegen het licht gehouden en daaruit bleek dat Het Rooster de meeste mogelijkheden bood.”

Voor de opening gestart

We zijn al voor de opening gestart met Het Rooster”, vertelt Conny van Egmond, zorgvrijwilliger. “Na de inrichting zijn we gelijk begonnen met inschrijven via Het Rooster voor de trainingen, het proefdraaien en het schoonmaken. Zo kon iedereen gelijk kennismaken met het programma en zijn we erin gegroeid om met Het Rooster te werken”, valt Lonneke bij.

“Onder de vrijwilligers wordt het programma goed ontvangen. Het is geen dagelijks onderwerp, maar niemand heeft er problemen mee. Ik heb geen wanklank gehoord onder collega’s. Het is duidelijk en wordt goed gebruikt. Ik denk dat het meehelpt om het rooster dicht te krijgen, wat het voor de coördinatoren weer makkelijker maakt. Het is heel inzichtelijk en je kan zien waar er nog diensten openstaan. Je hebt je eigen agenda, maar ik kijk naar de hele week. Op die manier kan ik gaten opvullen waar dat nodig is”, legt Conny uit.

Goedwerkend communicatiesysteem

“Het mooie van dit systeem is dat het enerzijds een administratie is en anderzijds is het natuurlijk het rooster. Maar het is ook nog een goedwerkend communicatiesysteem naar de vrijwilligers toe. We doen veel mededelingen via het prikbord. Iedereen ziet wat er gebeurt met de gasten, we delen werkinformatie en doen mededelingen. Dus iedereen is op de hoogte als ze hier aankomen,” vult Lonneke aan. “We kunnen niet meer zonder Het Rooster! Het werkt heel prettig, de klantenservice reageert snel en hebben veel geduld om alles uit te leggen. Ik ben geen ander roostersysteem tegengekomen dat zo veel mogelijkheden biedt!”

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen