Hospice Enschede “Het Rooster biedt de flexibiliteit die wij zochten”

Door Minke Thieme 6 december

10 jaar geleden werd het hospice in Enschede opgericht. Het Hospice Enschede noemt zichzelf een bijna-thuis-huis met als doel om inwoners van Enschede en daarbuiten als bewoner te ontvangen. Dit in een comfortabele en gastvrije omgeving met de best mogelijke verzorging. Een plek waar de bewoner zich helemaal thuis voelt en waar naasten altijd welkom zijn. In het bijna-thuis-huis ben je vierentwintig uur per dag omringd met zorg, liefde en aandacht.

Intensieve zorg

Lilian de Winter is drie en een half jaar geleden begonnen als vrijwilligster bij het hospice. Zij is ook verantwoordelijk voor de financiën en het roosteren van de vrijwilligers. “Het is heel bijzonder om in de laatste fase van iemands leven van betekenis te kunnen zijn en ik doe dit er graag bij, naast mijn andere werkzaamheden voor het hospice en daarbuiten”, verteld Lilian. De grote mate van zorg wordt ondersteunt door een groep van vijftig vrijwilligers in diensten van vijf uur. Zij koken, ontvangen de gasten, zetten koffie of thee voor familie. “Het enige wat de vrijwilligers niet doen is de medische zorg. Daar zijn artsen en verpleegkundigen voor aanwezig via Livio. Wel ondersteunen zij met bijvoorbeeld het wassen,” legt Lilian uit.

Roosteren nam een dag in beslag

“We werkten al met een roostersysteem, maar waren zes tot acht uur per week kwijt aan de invulling daarvan. Ook was het heel inflexibel. We konden diensten niet splitsen en het was lastig om het naar onze wensen in te richten. We werken met diensten van vijf uur en hier konden we het systeem niet op aanpassen, waardoor er allerlei problemen ontstonden.” Het was dus tijd voor een ander systeem waarin de specifieke wensen van het hospice beter ingericht konden worden.

Enorme tijdswinst

“Onze voormalig coördinator had een lezing bijgewoond van Lennart over het werken met vrijwilligers en Het Rooster en heeft hem toen benaderd” vertelt Lilian. Na wat testen bleek Het Rooster de oplossing te bieden die het hospice nodig had. “De overgang verliep erg soepel, alhoewel het wel wat werk was om alle informatie over te zetten. Ik heb een handleiding geschreven en het enige probleem waar sommige vrijwilligers tegenaan liepen waren de wat ingewikkelde, maar veilige, wachtwoorden” lacht Lilian. “Het zelfroosteren gaat heel erg soepel. Het enige wat ik nog hoef te doen is op maandagochtend een korte e-mail sturen om wat eventuele gaten in het rooster op te vullen. Ik kan zelfs de diensten van 5 uur splitsen als het nodig is. Het Rooster is zelfvoorzienend en in plaats van een dag per week, ben ik nu nog maar een uurtje bezig. Het heeft ons ontzettend veel tijdswinst opgeleverd”.

Vakantieplanning versus personeelsplanning

Door Madelon Lucas 23 april

Verder lezen