Hospice Smelnehaven – “Met een druk op de knop hebben we nu overzicht!”

Door Minke Thieme 7 februari 2019

Inspirerend? Deel dit bericht!

In het prachtige Friese landschap ligt het Hospice Smelnehaven. De landhuisstijl en de smaakvolle inrichting geven direct een warm en huiselijk gevoel. Hospice Smelnehaven heeft zes volledig ingerichte kamers waar mensen in de laatste fase van hun leven kunnen verblijven. De huiselijke sfeer wordt benadrukt door de gezamenlijke huiskamer en de keuken, waar elke dag door de vrijwilligers wordt gekookt.

Vrijwilligersorganisatie

Mariska Heiligers is ooit begonnen als vrijwilligster bij het Hospice, maar heeft nu ook een functie als ondersteunend coördinator. “Het hospice is ontstaan in Beetsterzwaag en is onderdeel van VPTZ, wat bijna volledig draaiende gehouden wordt door vrijwilligers,” verteld Mariska. Niet alleen een deel van de zorg wordt gedaan door de 100 vrijwilligers, maar er zijn ook tuin- en klusjesmannen, ICT-ers en vrijwilligers die bij de mensen thuis waken. Uiteraard zijn er ook medisch verpleegkundigen die in dienst zijn bij de zorginstellingen. “Het VPTZ biedt uitgebreide scholing en begeleiding aan de vrijwilligers. Dit is wel nodig, want het kan behoorlijk zwaar zijn om iemand in zijn laatste dagen te vergezellen”, legt Mariska uit.

Zelfontworpen rooster

Vier jaar geleden ontstond de behoefte aan een ander rooster programma bij het hospice. “We hadden een zelfontworpen rooster waarbij je in moest loggen op de website. Het was erg onpraktisch en we konden niet goed zien wat er nog aan diensten openstond. We hebben iedere dag acht tot tien vrijwilligers in het hospice. Het was als coördinator bijna een dagtaak om de diensten te controleren en op te vullen”. Het speerpunt in de zoektocht was betaalbaarheid en de juiste functionaliteit die bij het hospice past. “De ICT-man is eindeloos op zoek geweest. Hij kon niets vinden wat paste bij onze organisatie. Of het was te duur, te ingewikkeld of bood niet de goede functionaliteit. Uiteindelijk kwamen we uit bij Het Rooster en daar vonden we precies wat we zochten”.

Vlekkeloze implementatie

Na twee uitgebreide voorlichtingsavonden, waarin Het Rooster op groot scherm werd uitgelegd, verliep de implementatie vlekkeloos. “Het grootste voordeel voor ons als coördinatoren is het makkelijk in de gaten houden van lastige periodes, zoals de kerst. Met een druk op de knop hebben we een overzicht wie er voorgaande jaren al op de feestdagen heeft gewerkt en kunnen zo sturen op afwisseling tussen de vrijwilligers”, legt Mariska uit. Nieuwe vrijwilligers raken snel gewend aan het zelfroosteren en maken het programma snel eigen. “Ook de vrijwilligers die wat meer op leeftijd zijn redden zich prima met Het Rooster”.

 

Inspirerend? Deel dit bericht!

BGB Dentistry: “We hebben het hele natraject van onze taalcursus geautomatiseerd”

Door Minke Thieme 6 maart 2019

Verder lezen