Interview Stichting de Grote Kerk Naarden
Door Madelon Lucas | 3 juni
Esmee Stam is medewerker Erfgoed en Publiek bij Stichting Grote Kerk Naarden en coördinator van één van de drie vrijwilligersteams binnen de stichting. Stichting Grote Kerk Naarden is verantwoordelijk voor de instandhouding en ontwikkeling van Grote Kerk Naarden.
In haar rol richt Esmee zich op het zichtbaar maken van het erfgoed, de kerk zelf. Dit omvat vooral het vertellen van de rijke geschiedenis en talloze verhalen die ermee verbonden zijn.
Op dit moment doet ze dat op twee manieren. Zo werken ze aan de restauratie van het gewelf, waarbij een bijzondere ‘magische zolder’ is gecreëerd. Bezoekers kunnen deze zolder ontdekken tijdens een rondleiding. Daarnaast zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe beleving, die deze zomer voor het publiek wordt geopend.
Een kerk hoeveel vrijwilligers heb je daarvoor nodig?
De Grote Kerk is allang niet meer alleen een kerk, het is een compleet erfgoed. De programmering wordt ontwikkeld vanuit drie hoofdfuncties: Hart van de Samenleving, Muziekpodium, Erfgoedbeleving. Alle activiteiten vragen om de inzet van veel vrijwilligers.
In totaal zijn er zo’n 70 vrijwilligers actief, naast een team van zes vaste medewerkers.
En wat doen die vrijwilligers dan precies? Hierbij moet je denken aan functies zoals een opbouwteam en suppoost tot publieksbegeleider.
Grote Kerk Naarden gebruikt Het Rooster sinds januari. Tijdens een bijeenkomst voor vrijwilligerscoördinatoren uit het Gooi werd Het Rooster als tip genoemd. Esmee kende het systeem al van eerdere werkgevers was meteen enthousiast.
“Ik ben een echte fan van Het Rooster.”
Met de ontwikkeling van de nieuwe bezoekersbeleving ontstond een logisch moment om Het Rooster te introduceren.
Van Excel naar digitaal
Esmee: “We hebben alle gegevens aangeleverd, waarna Lennart en Pascal alles voor ons in het systeem hebben gezet.”
“Het is echt heel gebruiksvriendelijk. Het systeem spreekt voor zichzelf.”
Esmee: ”Heerlijk dat mensen zichzelf kunnen inroosteren. We hebben twee informatiebijeenkomsten georganiseerd om Het Rooster uit te leggen en afspraken over zelf inroosteren te maken. Sommige vrijwilligers werkten al met Het Rooster en hebben elkaar een beetje geholpen.”
“We zijn nu een paar maanden verder, alles verloopt eigenlijk heel soepel.”
Een superfijn roostersysteem
Uit het hele interview blijkt hoe enthousiast Esmee is over het systeem. Het allerfijnst vindt ze dat de verantwoordelijkheid nu bij de vrijwilliger zelf ligt qua inroosteren. Op die manier creëer je ook meer betrokkenheid bij de organisatie. En uiteraard scheelt het veel tijd, is het een overzichtelijk systeem en heb je hem altijd binnen handbereik door de app op je telefoon. Voor Esmee is het nu één druk op de knop en ze bereikt alle vrijwilligers.
“Het is altijd up to date. Je ziet in één klap welke diensten er nog moeten worden vervuld. En omdat we met meerdere teams werken, is het fijn dat ieder zijn eigen roostergroep heeft.”
Mis je nog iets?
Als ik deze vraag stel, komt Esmee met een item wat ook daadwerkelijk meteen is opgepakt door Lennart en aangepast. Als iemand namelijk een dienst toegewezen heeft gekregen, is het niet meer zichtbaar wie interesse in deze dienst heeft getoond.
“De kracht van Het Rooster is dat het niet te ingewikkeld is en niet teveel functionaliteiten heeft. Daardoor is het een gebruiksvriendelijk systeem,” aldus Esmee.
Zeker nog het noemen waard
Esmee maakt ook regelmatig gebruik van de werkinformatie, als naslagwerk. Makkelijk als je snel iets wilt opzoeken in één van de handleidingen. Verder als ze een uitje wil plannen, is de kalender in Het Rooster een uitkomst. Mensen kunnen zichzelf inschrijven en je hoeft niet meer zelf bij te houden wie meegaat.
Esmee is één en al enthousiasme.
Verder openen ze deze zomer de nieuwe bezoekersbeleving. Dit is een muzikale en theatrale audiobeleving. Kinderen kunnen samen met een kerkuil op zoek naar een goede nestplek in de kerk. Een leuk uitje voor het hele gezin! Ook hier worden vrijwilligers ingezet; we zoeken nog nieuwe vrijwilligers!