Kasteel Heeswijk – “Een magische plek vol geschiedenis”

Door Jasper Kars 4 januari

Kasteel Heeswijk, het kasteel van Noord-Brabant, ligt prominent in het beekdal van de Aa nabij Den Bosch als indrukwekkend middelpunt van Landgoed Heeswijk. Het weerspiegelt bijna duizend jaar macht, trots en cultuur van de Brabantse elite. Tegenwoordig is het kasteel open voor iedereen en is het uitgegroeid tot een echt Brabants Topmonument. “Het kasteel heeft een magische werking op mij,” aldus pr/marketing-medewerker Annemieke Bakker.

Volop geschiedenis

De machtige geschiedenis van het kasteel valt te beleven wanneer je als bezoeker door het indrukwekkende landgoed en kasteel wandelt. Mooie namen uit vervlogen tijden passeren de revue, hier waar ooit de heren van Heeswijk-Dinther hun domein bestuurden. André baron van den Bogaerde van Terbrugge, destijds Gouverneur des Konings in Brabant, gaf het rond 1835 zijn huidige allure. “De sfeer van de 19de eeuw is nog steeds goed voelbaar en zichtbaar voor de bezoekers.”

En nu, meer dan 150 jaar later, lopen er bezoekers met tablets, smartphones en audiogidsen rond door het kasteel. “Inmiddels kun je er op eigen gelegenheid wandelen en bieden wij rondleidingen aan door een gids,” aldus Annemieke Bakker.  “Zo krijg je een goed beeld van het kasteel en z’n geschiedenis.”

Veel kennis

In haar werk als pr/marketing-medewerker mag Annemieke zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met Kasteel Heeswijk. Persoonlijk beschouwt Annemieke het realiseren van de nieuwe website, (www.kasteelheeswijk.com) en daarmee de start naar online kaartverkoop, als grootste succes. “Het kasteel heeft een magische werking op mij waardoor ik eigenlijk altijd wil blijven doorgaan.”

Een groep enthousiaste vrijwilligers draagt op allerlei verschillende manieren hun steentje bij om Kasteel Heeswijk een magische plek te houden. “We hebben vrijwilligers in alle geledingen van het kasteel: in de tuin, het onderhoud, collectiebeheer, gastvrouwen en -heren, gidsen, winkel en kassa. Voor alle vrijwilligers geldt een enorme betrokkenheid en kennis, héél véél kennis over de geschiedenis van het kasteel.”

“Voor alle vrijwilligers geldt een enorme betrokkenheid en kennis, héél véél kennis over de geschiedenis van het kasteel.”

Het Rooster

Ine van den Belt, met wie Annemieke intensief samenwerkt, is verantwoordelijk voor het maken van het rooster. “Naast gids en gastvrouw zijn, let zij er op dat de roosters goed ingevuld worden en lost eventuele problemen voor medewerkers op. Ze maakt daarnaast de indeling van het rooster, zowel het wekelijkse- als het flexrooster.”

Sinds 2015 gebruikt Kasteel Heeswijk Het Rooster: “Werken met deze software verloopt naar onze volle tevredenheid. We kunnen het aanraden aan andere musea en monumenten die met veel vrijwilligers werken,” aldus een enthousiaste Annemieke. “Door het zelf inroosteren zijn de medewerkers in staat hun werk op het kasteel goed in te passen in hun agenda en komt men zelfs vaker dan nodig, zeker als collega’s om hulp vragen.

Ook de opfrismomentjes met de vrijwilligers over nieuwe toepassingen en ervaringen bevallen goed. Het Rooster is overzichtelijk en voor de gebruikers makkelijk te bedienen.”

Als verbeterpunt noemt de Kasteel Heeswijk-medewerker de inrichting van het basisrooster: “Soms zijn er wensen voor overzichten die (nog) niet standaard zijn. Maar daarover hebben we goed rechtstreeks contact met de Helpdesk van Het Rooster.”

“Door het zelf inroosteren zijn de medewerkers in staat hun werk op het kasteel goed in te passen in hun agenda.”

Een goede mix

Annemieke werkt er samen met haar collega’s hard aan om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met een prachtig historisch monument, zowel gericht op de regio als landelijk. “Daarnaast proberen we het kasteel ook voor buitenlandse bezoekers aantrekkelijk te maken door aangepaste rondleidingen en programma’s.” Uiteindelijk proberen ze daarmee een goede mix te bereiken tussen “monument annex museum” en een “bijzondere historische locatie.” Annemieke: “Op die manier hopen we nog meer gasten van alle geledingen, zowel zakelijk als privé, te mogen ontvangen.”

 

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen