Kasteel Rosendael en Huis Zypendaal: “Nieuwe vrijwilligers hebben geen training nodig..”

Door Pascal Dijkman 14 juli

Geldersch Landschap & Kasteelen (GLK) is er voor iedereen die het Gelderse landschap koestert. Met 133 bevlogen medewerkers en ruim 900 enthousiaste vrijwilligers beschermen en beheert GLK de waardevolle landschappen en het cultureel erfgoed die deze provincie zo mooi maken. Dit doet GLK met de onmisbare steun van bijna 50 duizend donateurs en partners.

GLK is al ruim 4 jaar trouwe gebruiker van Het Rooster. Huis Zypendaal en Kasteel Rosendael zijn twee van de historische gebouwen die beheerd worden door GLK. Het centrale kantoor van GLK is gevestigd in Huis Zypendaal.

Huis Zypendaal is een buitenplaats uit de 18de eeuw en ligt prachtig in een groene heuvelachtige omgeving aan de rand van Arnhem.

Tussen de hooggelegen Veluwe en het laaggelegen IJsseldal liggen kasteel Rosendael en het bekende park Rosendael met de Bedriegertjes, schelpengalerij, theekoepel, vijvers en fonteinen.

Van Excel naar Het Rooster

Er was eens een tijd dat Kitty Cloo, kasteelmanager, de vrijwilligers moest inroosteren door het gebruik van Excel.
Beschikbaarheid uitvragen. Puzzelen. Eindelijk alle stukjes enigszins passend en jawel. Een vrijwilliger is toch niet beschikbaar op die dag. Gaten in het rooster die op het laatste moment ingevuld moesten worden. Leuren, sleuren, mailen, bellen en appen. Alles op het bordje van het team van Kitty en haar kasteelmedewerkers.

“Niet te doen dit” dacht Kitty na de 1000ste keer een mutatie te moeten verwerken.

Het Rooster via Het Centraal Museum in Utrecht

Via het Centraal Museum in Utrecht hoort Kitty van een oplossing waarmee zij heel fijn werken. Het klinkt als een sprookje.

Na een bezoekje aan het museum is Kitty al overtuigd. “Dit willen wij ook. Kunnen we dit gisteren al inzetten?” En zo geschiedde.

Het rooster in gebruik

Kitty komt er al snel achter dat Het Rooster een hoop werk uit handen neemt. “Je maakt je vrijwilligers deelgenoot. Het zorgt voor meer betrokkenheid en de vrijheid van zelfroosteren creëert verantwoordelijkheid.”

Een heel groot voordeel is ook de gebruiksvriendelijkheid. Van 18 tot 80, iedereen kan ermee werken.

Ook de toon van de teksten in zowel Het Rooster als de mails die gestuurd worden is heel prettig. “De vrijwilligers werken bij ons uit passie en dan past Pak je kans en Ik neem ‘m beter dan een zakelijke Rooster je nu in. Het is wat minder dwingend.” “Ook andere kleine dingen maken het leuk om met Het Rooster te werken zoals de confetti wanneer je jezelf inroostert.”

Nieuwe vrijwilligers

“Nieuwe vrijwilligers hebben geen training nodig. Een korte introductie is genoeg. Inlog sturen en ga maar kijken. Ik krijg nooit terugkoppeling dat ze er niet uitkomen en er komen heel weinig vragen over het gebruik.”

nieuwe vrijwilligers

 

 

 

 

 

 

Klantinterview Landschap Erfgoed Utrecht

Door Madelon Lucas 20 november

Verder lezen