Ontdek je vrijwilligers
Door Gerrianne Pennings | 2 maart
Waar je ook bent, in het centrum van Utrecht is de historische Domtoren altijd zichtbaar. Na een stevige beklimming heb je boven op de Domtoren een prachtig uitzicht op de stad. Als je liever met beide benen op de grond blijft staan, kun je sinds 1,5 jaar ondergronds op ontdekkingstocht gaan. Bij DOMunder ontdek je spectaculaire archeologische resten en spannende verhalen onder het Domplein. Enthousiaste vrijwilligers met indrukwekkende historische kennis, nemen je mee in een reis door de geschiedenis.
Historische fundament van het Domplein
We gaan in gesprek met Lieke, één van de vrijwillige roosterplanners van het DOMunder team. Lieke vertelt over de uitdaging van het starten van een uniek project. “Nergens in Nederland vind je een ondergrondse attractie zoals DOMunder. Dat is dus best een flinke uitdaging. Achter deze historische attractie zit een groot team van vrijwilligers. Zij leiden de dagelijkse ontdekkingstochten en nemen je mee op reis door de tijd. Vrijwilligers met een liefde voor geschiedenis en een passie voor Utrecht.”
Wennen aan een nieuw systeem
Lieke vertelt over de implementatie van Het Rooster: “Het besluit om te gaan werken met Het Rooster was al gemaakt. In het begin werd er gewerkt met een rooster in Excel. De vrijwilligers die vanaf het begin betrokken zijn bij DOMunder moesten wel even wennen aan het nieuwe systeem. Uiteindelijk is iedereen heel tevreden. We hebben al meerdere evaluatie momenten gehad en daaruit blijkt dat het gewoon goed gaat. Het vertrouwen geven aan je vrijwilliger en de verantwoordelijkheid bij hen leggen is erg fijn.”
Een toeristische attractie trekt in de zomermaanden natuurlijk meer mensen dan in de koude (regenachtige) wintermaanden. Lieke vertelt dat ze flink wat uurtjes heeft geïnvesteerd afgelopen zomer in een nieuw rooster met nog flexibelere diensten. “Het rooster met allemaal losse diensten was natuurlijk even spannend. Je hebt opeens meer diensten open, maar het blijkt dat de vrijwilligers dat juist heel fijn vinden. Een vrijwilliger leidt bijvoorbeeld een ontdekkingstocht, gaat dan even een paar uurtjes de stad in en doet er dan nog één. Vrijwilligerswerk doen wordt zo wel heel erg makkelijk en leuk!”
Bouwen aan een sterke organisatie
Lieke vertelt dat ze nu niet zoveel tijd kwijt is aan Het Rooster. Af en toe een vraag beantwoorden, nieuwe vrijwilligers toegang geven en kleine dingen wijzigen. Het is ontzettend fijn voor je organisatie om niet meer afhankelijk te zijn van één persoon die het rooster van binnen en van buiten kent. Als er iemand ziek is of plotseling niet meer kan, kunnen vrijwilligers zelf in het rooster zien wie er normaal gesproken ook graag een avonddienst draait en snel even een mailtje sturen. De baliemedewerkers zien in één oogopslag wie er vandaag een rondleiding geeft.”
Zou je Het Rooster aanraden aan andere organisaties? “Absoluut,” zegt Lieke, “ik heb er nu heel weinig omkijken naar en het is voor vrijwilligers echt een prettig systeem. Weet je wat ik vooral zo mooi vind? Vrijwilligers nemen via Het Rooster contact op elkaar en delen zelf informatie via het prikbord of de kalender, bijvoorbeeld over een nieuw kleinkind of over het aankomende vrijwilligersuitje. Zo wordt de betrokkenheid van vrijwilligers echt gestimuleerd. Dat wil je uiteindelijk zijn, een organisatie waar vrijwilligers zich graag voor inzetten.”