Stadstuin Rotterdamse Munt “Super goed georganiseerde stadstuin, mede door Het Rooster”

Door Minke Thieme 1 november

Rotterdamse Munt bestaat inmiddels alweer vijf jaar en is ontstaan uit een bewonersinitiatief op een braakliggend terrein in het ontwikkelingsgebied ‘Parkstad’. In 2014 is de tuin aangelegd samen met buurtbewoners. Dit jaar maken ze de sprong van de tijdelijke proeflocatie naar een permanente locatie waar het initiatief kan doorgroeien naar een zelfstandige impact gedreven onderneming.

Van meer groen naar bloeiende sociale onderneming

“Het ontstaan van de stichting kwam voort uit de behoefte naar meer groen in de stad. Niet alleen om naar te kijken, maar juist ook om actief in te zijn,” verteld Ingrid Ackermans, initiatiefneemster van Rotterdamse Munt. Als landschapsontwerper en stedenbouwkundige heeft ze bij de Gemeente Rotterdam gewerkt. Tijdens haar werk ontmoette ze veel bewoners op bijvoorbeeld inspraakavonden. “Je ontmoet mensen en hoort daar ook hun wensen. In Rotterdam Zuid was de behoefte om zelf bij te dragen aan de ontwikkeling van hun stad groot, maar wisten de bewoners niet goed hoe ze dat moesten doen.”

“De stadstuin is een bewonersinitiatief, maar we willen ons verder door ontwikkelen naar een sociale onderneming die eigen inkomsten genereert. Het educatieve programma zorgt bijvoorbeeld al voor inkomsten,” legt Ingrid uit. Ook werken ze samen met het UWV en bieden werkfit-trajecten aan voor mensen die een opstapje nodig hebben richting betaald werk.  En zo zijn er nog tal van andere projecten die in de komende jaren verder ontwikkelt gaan worden.

Meer structuur was nodig

“We hadden een Excel spreadsheet in google-drive, met tabelletjes en een schema voor wie wanneer aanwezig zou zijn. Maar dit is voor veel mensen heel lastig bij te houden en te communiceren.” Om dit beter te structureren is Ingrid op zoek gegaan naar een programma waarbij het rooster voor iedereen inzichtelijk is en waar zelf de beschikbaarheid in aangegeven kan worden. “Na het vergelijken van mogelijkheden op Google kwam Het Rooster als beste uit de bus. Het speerpunt hierbij was meer structuur en inzichtelijkheid en gemakkelijk te begrijpen. Dit vonden we bij Het Rooster.”

De sociale factor

Ingrid zelf vindt het gebruik van het Rooster echt heel handig. “E-mails kan je direct naar iedereen sturen, dat is echt super! Wat ook fijn is, is dat je aan het einde van het jaar voor jaarverslagen en resultaatrekeningen, heel makkelijk overzichten kan uitdraaien. Een klein nadeel is dat een deel van de mensen zichzelf niet inroostert omdat ze geen pc hebben. De groep vrijwilligers is heel divers, ze hebben verschillende culturele achtergronden, zijn theoretisch of praktisch opgeleid en de taalvaardigheid loopt nogal uiteen. “We spreken mensen erop aan of we roosteren voor hen in; de meeste mensen werken ook op een vaste dag. Voor veel mensen is het prettig om steeds een herinneringsbericht te ontvangen dat ze worden verwacht. Het smoelenboek is super leuk! Sommige nieuwe mensen gaan gelijk met foto’s aan de slag, dit spreekt erg aan. Door de komst van Het Rooster hebben we gemerkt dat de mensen ook buiten het werk met elkaar omgaan. Precies de sociale factor die helemaal past bij Rotterdamse Munt!”

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen