Thuiskomen bij Hospice Utrecht

Door Gerrianne Pennings 4 mei

Terwijl een vrijwilliger de melk voor de koffie opklopt, praten we met Cora van der Hoeven. Zij is coördinator bij het Hospice Utrecht en ondersteund met haar collega’s ruim 60 vrijwilligers. Het hospice won afgelopen jaar de Wij Maken Utrecht-trofee. De trofee is de jaarlijkse waarderingsprijs voor vrijwillige inzet in Utrecht. De jury zegt: ‘Zo’n hoge kwaliteit van leven, zorg en aandacht, dat wil je eigenlijk je hele leven en niet alleen aan het eind, was onze les bij het hospice’.

Bij Hospice Utrecht is plaats voor vier ernstig zieke mensen, met een levensverwachting van minder dan drie maanden. Vrijwilligers ondersteunen de gasten en hun naasten in de dagelijkse zorg. Zoals dat ook bij iemand thuis ook zou gebeuren. Cora vertelt: “Gasten kiezen voor een hospice omdat zij bijvoorbeeld een heel klein sociaal netwerk hebben. Het komt ook voor dat kinderen die mantelzorger zijn overbelast zijn en graag weer gewoon kind willen zijn. Een hospice neemt dan de taak van de verzorger over, zodat een zoon of dochter afscheid kan nemen.” Om de huiselijke sfeer in het hospice zoveel mogelijk te garanderen, is er gekozen voor vrijwilligers die zowel de huishoudelijke taken op zich nemen als zorg- en begeleidende taken. De vrijwilligers vormen een heel diverse groep. Van 20 tot 80 jaar oud, uit  alle lagen van de samenleving. En zowel denkers als doeners. Cora zegt: “wat alle vrijwilligers samenbindt: een heel groot hart en open, gastvrije houding.”

Verantwoordelijkheid terug bij de vrijwilligers

In het hospice zijn minimaal twee vrijwilligers aanwezig, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Sinds december 2016 werkt Hospice Utrecht met Het Rooster. Voorheen werd er gewerkt met een Excel bestand, en mailde elke vrijwilliger een maandelijks overzicht van de beschikbaarheid naar Cora. In de laatste week van de maand maakte zij op basis van de beschikbaarheid het rooster. Dat kostte heel veel tijd.

Een waterdicht rooster is cruciaal in een hospice. “De gastvrijheid en er zijn voor mensen is een groot voordeel van werken met vrijwilligers,” zegt Cora, “maar dat rooster bleef altijd een uitdaging. Vrijwilligerswerk kun je niet vergelijken met betaalde banen, waarin je mensen voor vaste uren tot je beschikbaarheid hebt. Wij willen graag onze vrijwilligers alle ruimte en vrijheid geven om hun inzet te plannen naast hun andere werkzaamheden en activiteiten.”

“Ik was vanaf het begin enthousiast over het principe van Het Rooster. Je geeft namelijk vertrouwen aan je vrijwilligers en legt de verantwoordelijkheid bij hen neer. Wij hebben een commissie gevormd met een aantal vrijwilligers zodat zij concreet konden meedenken over het invoeren van Het Rooster. Eén van hen heeft een technische achtergrond en hij heeft dus ook op een avond een presentatie gegeven met uitleg. Kijk, dan laat je ook zien, dat het ook voor vrijwilligers heel prettig is om op deze manier te gaan werken. Blijven investeren in je vrijwilligers is heel belangrijk. Zij moeten zich net zo thuis voelen als onze gasten. We geven hen waardering en luisteren naar hen.”

De voordelen zijn nu al merkbaar

We praten verder over de hobbels in de beginfase. Cora vertelt dat sommige vrijwilligers wat meer tijd nodig hebben om te wennen aan een online rooster. “We hebben de eerste weken echt de tijd genomen om met hen de diensten in te plannen. Het is heel fijn dat er dan zo’n pop-up berichtje komt en dat je altijd nog ‘Toch maar niet’ kunt aanklikken. Er kan dus eigenlijk niets misgaan.”

De meeste vrijwilligers zijn heel enthousiast. Er zijn een paar mensen die zich voor de komende maanden al ingeroosterd hebben! En veel vrijwilligers vinden het echt heel fijn dat ze nu flexibel kunnen inplannen. Cora geeft een voorbeeld: “We hebben bijvoorbeeld vrijwilligers die hun werkrooster pas kort van tevoren ontvangen. Voor hen is het ideaal om dus in te kunnen loggen bij Het Rooster en een dienst te nemen die nog open staat.”

“Het fijnste vind ik nog wel dat het rooster nu niet meer van mij alleen afhankelijk is” zegt Cora. “We zijn nog maar twee maanden bezig, maar ik merk nu al dat ik tijd bespaar. Het meeste werk zat in het handmatig bijwerken van het rooster. De hele administratie eromheen is nu gewoon in een paar muisklikken geregeld.”

“Mijn hoop was dat mensen niet alleen hun vaste diensten blijven draaien, maar ook af en toe eens op een ander moment een dienst draaien. Het is heel fijn om te zien, dat dit nu ook echt gebeurt. Maar we kunnen er zeker nog wel wat meer vrijwilligers bij gebruiken. Iedereen met een groot hart is welkom bij Hospice Utrecht.”

www.hospiceutrecht.nl

 

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen