Waar gaat het nou om?

Door Lennart Pilon 24 augustus

Waarom doen je mensen wat ze doen?

Vraag jezelf eens af: waarom zetten je vrijwilligers en medewerkers zich specifiek voor jouw organisatie in? Komen ze om zich vrijwillig in een restaurant voor daklozen in te zetten? Familieleden die mantelzorgtaken op zich nemen? Zijn het de leden van je vereniging die de kantine bemensen? Wat is er voor hen te halen? Oftewel: waarom doen je vrijwilligers en je medewerkers wat ze doen?

Randvoorwaarden

Tien tegen één dat je samenwerkt met bevlogen mensen met hart voor de zaak.In onze ervaring win je heel veel als je zo min mogelijk administratieve rompslomp tussen je mensen en de zaak zet. Dat betekent dat je zorgt dat de randvoorwaarden in orde zijn. Bijvoorbeeld dat iemand niet voor een dichte deur moet wachten. Dat er tijdens een dienst koffie en thee voorhanden is. Of dat er voor de afwas genoeg schone theedoeken liggen.

Door te zorgen dat de randvoorwaarden in orde zijn kunnen je mensen meteen doen waar ze voor gekomen zijn. Zij gelukkig, jij gelukkig!

Rooster

Net zo`n voorwaarde is het afstemmen van het rooster. Er is voor je mensen maar weinig zo vervelend als moeten wachten op het nieuwe rooster, terwijl ze eigenlijk dat uitje of die vakantie willen plannen. Of als ze een keer met een bepaalde collega willen werken, en dat via de roostercoordinator af moeten stemmen: er zijn dan ineens drie mensen mee bezig. En dan is er nog de veelheid aan emails om te zorgen dat iedereen van de wekelijkse wijzigingen op de hoogte is.

Zelfroosteren

Zelfroosteren is dan een hele slimme oplossing. Vanuit hun luie stoel kiezen je mensen zelf een dienst, zonder dat er een roostermaker aan te pas komt. Nooit meer wachten op het rooster; nooit meer lastig ruilen.

Inloggen, klikken, klaar. En dan een dienst draaien: want daar doen ze het voor.

Klantinterview Theater Het Postkantoor

Door Madelon Lucas 16 april

Verder lezen