MEER AUTONOME WERKNEMERS DOOR DE CORONACRISIS – HOE HOUDEN WE DIT VAST?

Door Merel Lamboo 20 oktober

Inspirerend? Deel dit bericht!

Doordat werknemers in het begin van de crisis verplicht moesten thuiswerken, moesten werkgevers ze wel meer vrijheid en vertrouwen geven. Wat blijkt? Meer vrijheid en vertrouwen leidt tot meer autonome werknemers. Dat is goed nieuws, want autonomie in je werk zorgt ervoor dat je meer tevreden bent met je baan en ook nog eens beter in je vel zit. Dus: hoe houden we dit vast nu we stiekem toch weer naar kantoor moeten van “de baas”?

De coronacrisis brengt een hoop ellende. Toch zijn er ook lichtpuntjes. Eén zo’n lichtpuntje vond ik in dit onderzoek, waaruit blijkt dat werknemers zich, ondanks de crisis, meer autonoom voelen in hun werk. Met name de flexibiliteit om je eigen uren in te delen doet het goed.

Autonome werknemers zijn gelukkigere werknemers

Nu ben ik een beetje bevooroordeeld. Ik weet al jaren dat autonomie in mijn werk belangrijk én goed voor me is – ik ben niet voor niets zzp’er geworden. Onderzoekers in Birmingham zagen in 2017 al dat mensen die veel autonomie hebben in hun werk – doordat ze bijvoorbeeld hun eigen tijd mogen indelen, maar ook doordat ze hun werk op hun eigen manier kunnen doen – meer tevreden zijn met hun baan en over het algemeen beter in hun vel zitten.

Hersenonderzoek toont zelfs aan dat een bepaalde mate van autonomie stress vermindert. Het zorgt ervoor dat we beter kunnen plannen en organiseren. Het is wel belangrijk dat je duidelijk weet wat er van je verwacht wordt. Als dit niet gebeurt, slaat autonomie om in onzekerheid. De succesformule is dus: heldere verwachtingen, prioriteiten én autonomie. Dit levert gelukkigere mensen op, die hun werk ook nog eens beter doen.

Autonomie kan alleen bestaan bij de gratie van vertrouwen

Je zou dus denken: dit moeten we vasthouden! Uit mijn eigen onderzoek (lees: uit de verhalen van vriendinnen die “voor een baas” werken) blijkt echter dat autonomie niet altijd wordt toegejuicht. Als je je mond opentrekt als je het ergens niet mee eens bent – bijvoorbeeld dat je tóch naar kantoor moet komen, ondanks het dringende advies om thuis te werken – word je al snel gezien als “vervelend” en weggezet als “geen teamplayer”.

Het vertrouwen dat werknemers in het begin van de crisis wonnen, lijkt volledig te zijn verdwenen. Niet gek, want ook de rol van de manager verandert als werknemers meer autonomie krijgen. En da’s best spannend, zeker als je het type “micromanager” of “alles-voor-kauwer-t” bent. Tip: managers die de rol van coach aannemen en vaker inchecken om te vragen hoe het gaat blijken beter in de smaak te vallen dan managers die de hele dag willen weten waar je mee bezig bent. (Verrassend, NOT.)

Autonomie stimuleren kun je leren

Om dat gevoel van autonomie te stimuleren, kun je als werkgever of manager dit doen:

  1. Laat mensen zelf bepalen waar en wanneer ze werken. Is het beter dat mensen naar kantoor komen? Kunnen ze echt niet thuiswerken? Laat ze dan in ieder geval zelf bepalen wanneer ze werken. Ons Kantoorrooster is tot het einde van het jaar gratis te gebruiken.
  2. Wees helder in verwachtingen en prioriteiten, zodat iedereen weet wat ‘ie wanneer moet doen.
  3. Plan regelmatige incheck-momenten, maar hang niet de hele dag in iedereen’s nek te hijgen.
  4. Let it go, let it goooo – vertrouw erop dat je de juiste mensen hebt aangenomen voor het juiste werk.

Geef je medewerkers meer vrijheid en vertrouwen, en je krijgt meer autonome werknemers. Die zijn meer betrokken, zitten beter in hun vel en gaan met meer plezier aan het werk. Dit lijkt me voor iedereen – het bedrijf included – beter!

Wordt autonomie bij jouw bedrijf gestimuleerd? Leuk als je wilt laten weten hoe dat eraan toe gaat – of niet – in de comments.

Inspirerend? Deel dit bericht!

ORGANISATIEVERANDERING IN DE CRISIS – DOEN OF NIET?

Door Merel Lamboo 26 november

Verder lezen