Stuur niet teveel mail – en ook niet te weinig
Door Lennart Pilon | 10 augustus
Het is verleidelijk om je medewerkers veel en vaak op de hoogte te houden van wat er speelt in je organisatie. Vier tips om te zorgen dat je mail beter gelezen wordt.
1. Stuur ongeveer twee keer per maand een bericht naar al je medewerkers
In de lawine aan mails die mensen tegenwoordig krijgen, kan je beter zorgen dat je voor kwaliteit gaat. Zorg dat wat je schrijft, voor je vrijwilliger interessant is. En, houd het kort en bondig.
2. Schrijf over alle leuke dingen die jullie doen
Zorg dat wat je schrijft leuk is om te lezen, en over leuke dingen gaat: goed nieuws werkt beter. Doen jullie geen leuke dingen? Snel regelen dan!
3. Schrijf maximaal 500 woorden
Hou je boodschap kort en bondig; gebruik de BLUF methode; focus op wat je wil zeggen. De notulen van de vergadering kan je prima als bijlage versturen.
4. Bedel niet voor het rooster
Natuurlijk laat je weten welke kansen er nog zijn om in te roosteren. Om je rooster vol te krijgen benader je de medewerkers die zich nog niet ingeroosterd hebben persoonlijk. Dat is veel effectiever dan een mail naar al je medewerkers.