Thuiswerken is een blijvertje..Voorlopig

Door Pascal Dijkman 20 augustus

VOORLOPIG IN IEDER GEVAL

We zijn steeds positiever over thuiswerken. 71% van de werkenden staat er positief tegenover. Toch neemt het percentage dat ook daadwerkelijk thuiswerkt af, blijkt uit onderzoek van KiM. 45% geeft aan wel vaker te blijven thuiswerken.

DE GROOTSTE VOORDELEN VAN THUISWERKEN:

  1. Thuiswerkers zijn productiever
  2. Thuiswerken is efficiënter
  3. Thuiswerken zorgt voor minder files

WAT BETEKENT DIT?

Sinds “Het nieuwe werken” zijn er minder werkplekken dan medewerkers. Vaak 25% minder werkplekken.

Minder werkplekken dus minder bureaus, stoelen, en koffie nodig. Je kan zelfs af met een kleiner kantoor.

Of meer ruimte voor een jeu de boulesbaan en tafeltennistafel. Dat mag ook.

Nu thuiswerken de norm is. En er meer afstand gecreëerd wordt. Welke rekensom maak je?

Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn nogal wat nadelen. Naast de extra kosten voor het toiletpapier.

36% van de thuiswerkers ervaart problemen met het vinden van een goede privé-werkbalans.

Zelfs wanneer ze die vinden krijgt 17% fysieke klachten door het ontbreken van een goede werkplek.

Werken aan de eettafel is toch minder fijn voor je rug.

KANTOOR ANDERS INRICHTEN

De verwachting is dat kantoren door een groep medewerkers gebruikt gaat worden als werkplek, en verder ingericht wordt als ontmoetingsplek. Voor fysieke vergadering – die we ook minder en minder hebben. Maar het blijft wel leuk om je collega’s een keertje in het echt te zien.

Vooral die ene. Waar je ook wel een biertje mee wil drinken. Als het weer kan.

GOED GEREGELD

Hoe groter het verschil tussen aantal medewerkers en aantal werkplekken, hoe beter je het moet regelen.

Je wil weten wie waar aan het werk is.

De werkplekken zijn beperkt dus reserveren is nodig.

Zo kan je bepalen hoe je het beste die vergadering moet organiseren.

Of die collega er is wie je wel weer écht wilt spreken.

Welke rooster-uitdaging je ook hebt. Het Rooster helpt je graag! Meer weten? Klik hier

Klantinterview Landschap Erfgoed Utrecht

Door Madelon Lucas 20 november

Verder lezen