Museum No Hero – “Het Rooster is ons eigen, interne Facebook geworden”

Door Minke Thieme 4 oktober 2018

Inspirerend? Deel dit bericht!

Al dertig jaar verzamelde Geert Steinmeijer kunst en zijn grote jongensdroom was om een eigen museum te beginnen. Op het moment dat hij dit kon gaan realiseren heeft hij twee jaar gezocht naar een geschikte locatie voordat hij het prachtige historische pand in Delden vond. Op 15 april opende het museum haar deuren voor het publiek, na een lange periode van voorbereiden. Museum No Hero ziet er op het eerste gezicht uit als de meeste kunstmusea. En toch is het anders. Museum No Hero faciliteert geluk middels de drie geluksfactoren: Verbinding, Nut en Groei.

Van nul naar honderdveertig vrijwilligers in drie weken

Justin Veld, floormanager, is al voor de opening betrokken bij Museum No Hero. “Tijdens de opzet sprak onze directrice, Gemma Boon, de wens uit om met een ploeg van honderd vrijwilligers te gaan werken. Daar werd lacherig op gereageerd en niemand dacht dat dat zou lukken. Na een advertentie hadden we binnen drie weken, honderdveertig aanmeldingen van enthousiaste vrijwilligers en zelfs een wachtlijst.” Iedere dag zijn er vier à vijf vrijwilligers aanwezig in het museum. Ze dragen zorg voor de balie en de receptie en ontvangen en begeleiden de bezoekers als gastheer- of vrouw. “We hebben geen profiel voor onze vrijwilligers en we verwachten niet dat zij een kunstachtergrond hebben. Al is dat soms wel het geval” legt Justin uit. “Kunst is persoonlijk. Je vindt iets mooi of niet. Verbinden via kunst is wat wij het belangrijkste vinden.”

Een middag testen

Justin is verantwoordelijk voor het maken van het rooster voor het vaste personeel en de vrijwilligers en kwam via een aantal tips bij Het Rooster terecht. “Ik kende iemand bij het Hospice Wijchen en mocht daar een kijkje komen nemen naar Het Rooster. Na een uitleg en wat proberen was ik helemaal overtuigd en heb niet eens meer gekeken naar andere programma’s. Door het kleurgebruik is het heel overzichtelijk en ik kon er gelijk mee werken. Ook het zelfroosteren is een grote plus voor mij” vertelt Justin. Hij maakte zich nog wel een beetje zorgen of het de vrijwilligers net zo makkelijk af zou gaan, dus hij organiseerde vier introductieavonden waarin hij ook een uitleg over Het Rooster gaf.

Een kind kan Het Rooster doen

In het begin vonden de vrijwilligers het nog wel lastig en spannend om met Het Rooster te werken, maar dat kwam vooral doordat ze het niet gewend waren om met een computerprogramma te werken. “In de eerste week kwamen er nog wel wat vragen en angstige reacties, maar iedereen vond al heel snel zijn of haar weg binnen het programma. Nu wordt het volop gebruikt. ”Justin is vooral erg enthousiast over het zelfroosteren en de efficiënte manier waarop informatie gedeeld kan worden. “Met een druk op de knop heeft iedereen alle benodigde informatie. Er wordt door ons en de vrijwilligers veel gebruik gemaakt van het prikbord. Of dit nou leuke berichten zijn of belangrijke informatie. Ook het smoelenboek vindt iedereen erg leuk en de mogelijkheid om berichten naar elkaar te sturen. Je kan zeggen dat het ons eigen Facebook geworden is!”

Inspirerend? Deel dit bericht!

Hoe vrijwilligers elkaar helpen bij Bibliotheek Lek & IJssel

Door Minke Thieme 2 mei 2019

Verder lezen