Wat we geleerd hebben van 160 organisaties

Door Lennart Pilon 21 februari

In een hospice werden de tijden van de diensten veranderd, op verzoek van de vrijwilligers. Door de nieuwe indeling begon de ochtendploeg om 07:00 uur, in plaats van om 08:00 uur. Twee mensen waren het daar zo mee oneens, dat ze gestopt zijn.
Mensen die zichzelf in konden roosteren, en: die zelf nooit ochtenddiensten werkten.

Wat is de les?

Of het verhaal van het museum, waar niemand meer in het weekend wilde werken. Wat bleek: in het weekend stonden er eigenlijk te weinig mensen, en daardoor kwam de kwaliteit in het gedrang. De oplossing: iemand extra in het weekend. Opgelost.

Wat is de les?

Soms verander je iets in je organisatie, omdat je denkt: dit is echt voor iedereen beter. Deze verandering, daar staan we allemaal achter. Zelfroosteren, bijvoorbeeld. Met Het Rooster komen we bij veel organisaties over de vloer, en daar hebben we een hele waardevolle les uit geleerd: gedoe met het rooster komt nooit van het rooster.

Elke verandering heeft met mensen te maken. En mensen onthouden goed, vaak ook onbewust. Soms sluimert er nog iets: een koerswijziging waar iemand zich niet in gekend voelt, werkdruk, een conflict dat toch niet helemaal weg is. Of iets in de privésfeer: medewerkers zijn ook mensen.

En dan komt het er vaak op een heel ander moment uit. Bijvoorbeeld in de auto, als iemand anders te langzaam rijdt, of juist te snel. Of als er iets in het rooster verandert.

Gedoe met het rooster komt nooit van het rooster.

Klantinterview Vrijwilligers & Vrienden UMCG

Door Madelon Lucas 3 oktober

Verder lezen