Steeds meer musea starten met zelfroosteren

Door Pascal Dijkman 28 oktober

Het Rooster ziet dat steeds meer musea de voordelen van digitaal zelfroosteren inzien.

Vrijwilligers zetten zich met hart en ziel in. Bij de publieksservice, als rondleider, of als stille kracht achter de schermen. 

Het plannen van vrijwilligers in de dynamische omgeving van een museum is een grote uitdaging. Nog veel musea gebruiken Excel om het rooster kloppend te krijgen. Handmatig aanpassen, over en weer mailen en mondelinge afspraken: het kost veel tijd en er gaat best eens wat mis. 

Zelfroosteren: vrijheid én verantwoordelijkheid

Het Rooster wordt inmiddels gebruikt door ruim 75 musea in Nederland met meer dan 10.000 vrijwilligers!

Van mijn buren van Slot Zuylen, Centraal Museum Utrecht en het Volksbuurtmuseum tot het Stedelijk Museum in Amsterdam tot Natura Docet in Denekamp. Het Rooster werkt!

Waarom werkt Het Rooster?

Omdat wij geloven dat mensen dat heel goed zelf kunnen aangeven wanneer ze komen werken. Dat als je iemand vrijheid geeft, dat diegene dan verantwoordelijkheid neemt. Klinkt logisch. Toch? Redt je het daarmee alleen? Gelukkig geloven wij ook dat een gebruiksvriendelijke online rooster app een voorwaarde is om die verantwoordelijkheid echt te benutten. Daar zijn wij goed in. Zoveel mogelijk functionaliteit en waarde bieden en Het Rooster toch “simpel” en gebruiksvriendelijk houden. En dat lukt ons vrij aardig al zeg ik het zelf. En onze klanten? Lees maar.

“… Doorslaggevend bij de keus voor Het Rooster was de gebruiksvriendelijkheid.”
“Werken zonder Het Rooster? Haha, dat kan ik mij maar nauwelijks voorstellen!”
Roosterbeheerder Kasteel de Haar

“…. Door het kleurgebruik is Het Rooster heel overzichtelijk en ik kon er gelijk mee werken. Ook het zelfroosteren is een grote plus voor mij..”
Floormanager van Museum No Hero

“Dit scheelt echt zo veel tijd. Ik ben heel enthousiast!”
Hoofd Publieksservice Stedelijk Museum Amsterdam

“… Met Het Rooster bespaar ik zeker 16 uur per week. Dat maakt het werk veel aangenamer. Het is een fijn programma dat zelfs mijn oma nog begrijpt!
Vrijwilligerscoördinator Centraal Museum Utrecht

“Ik ben heel positief. Was sceptisch maar het scheelt echt tijd! Mensen roosteren zichzelf in en ruilen zelf hun diensten. Al de nodige communicatie doen ze nu zelf.”
“..Nu heb je helderheid en dus ook verantwoordelijkheid.”
Hoofd Publiekszaken Museum Gouda

Meer klantverhalen lees je hier.

Gebruikt jouw museum nog geen online rooster app? Neem contact op en probeer Het Rooster gratis!

Vakantieplanning versus personeelsplanning

Door Madelon Lucas 23 april

Verder lezen